REGLER

OFF Regler

Det är viktigt att du som deltagare läser igenom reglerna noga innan lajvet. Om du har några frågor, tveka inte att kontakta arrangörerna via mejl.

Förtryckspel

På det här lajvet existerar inte sexuella övergrepp och spel på detta i någon som helst form är förbjudet. Detta innebär att det inte får spelas på under lajvet, finnas med i karaktärs berättelser eller på annat sätt refereras till i karaktärernas bakgrunder.

Vidare är förtryck av karaktärens kön, könsöverskridande identiteter eller uttryck, hudfärg, funktionsnedsättningar, kroppsbyggnad, ålder och sexuell läggning inte tillåtet.

Det är inte heller tillåtet att spela på diskriminering av andra attribut än de som är helt fiktiva, det vill säga tillhör karaktären. Hjälpmedel såsom glasögon eller gånghjälpmedel ska endast påtalas INlajv om du vet om att det är ett attribut spelaren valt att gestalta även INlajv.

Könsroller och pronomen

På lajvet förväntas alla spelare respektera varandra och använda korrekt pronomen, både mot andra spelare och deras karaktärer.

Grågripens lajvvärld har ingen tvåkönsnorm. Icke-binära genus är accepterat och normaliserat i alla kulturer. Att presentera sig med både namn och pronomen är vardagligt och naturligt oavsett sammanhang. Är du osäker på någons pronomen IN eller OFF ━ fråga!

Alkohol

Lajvet är alkoholfritt, och gränsen ligger på 0,5% enligt Systembolagets standard. Ingen dryck med högre alkoholhalt än så är tillåten på området före-, under- och efter lajvet. Om du som spelare påvisas dricka alkohol under pågående arrangemang förbehåller arrangörerna sig rätten att avvisa dig från lajvet och området omedelbart.

Rökning

Rökning på lajvområdet är tillåten och sker alltid utomhus. Rökning på lajvområdet måste se passande ut för lajvfiktionen. OFFig rökning får endast rökas utanför lajvområdet: minst 20 meter ner längs vägen efter vändplanen. Om rökning sker i sällskap ska samtliga närvarande vara okej med att det görs, detta gäller oavsett karaktärernas status och rökdon. Det är upp till spelaren som röker att visa hänsyn till sina medspelare.

OFF-tecken

OFF-hand

Genom att placera en knuten hand i luften ovanför ditt huvud signalerar du till alla spelare inom synhåll att du har brutit spelet och att du inte längre spelar din karaktär. OFF-tecken kan användas om du behöver ta dig igenom lajvområdet pga OFF-anledning, eller om du behöver förklara någonting OFF för någon. Om du ser någon på avstånd som håller en knuten näve ovanför huvudet ska du således ignorera personen och fortsätta lajva.

OFF-runa

Saker märkts med OFF-runa är utanför spel och får bara öppnas eller gås igenom av personer med tillstånd. 

OFF-runan bör främst användas för att upplysa andra spelare om att “bortom” runan finns immersionsbrytande material, men kan också användas för att gömma personliga eller privata saker. 

Bild på OFF-runan finns nedan. 

Skarp skada – skarp eld

Utöver att göra OFF-tecken finns det två viktiga sätt att snabbt bryta spelet på. Dessa är “Skarp skada” och “Skarp eld”.  Hör du någon ropa “Skarp skada!” eller “Skarp eld!”, stanna där du är, upprepa frasen och peka i riktningen du hörde det ifrån, så underlättar du för utsedda funktionärer och arrangörer att komma fram till platsen.

“Skarp skada!” använt högljutt så att alla hör, markerar tydligt att en skada är OFF och behöver OFF-sjukvård. “Skarp skada” kan också användas diskret till en annan deltagare, och signalerar då att det är en riktig skada som behöver tas om hand, men det är inte akut och spelet behöver inte brytas runt omkring.

“Skarp eld!” används för att markera att det brinner där det inte borde brinna och att elden är en fara som behöver hanteras.

Husfrid

Under dagen fram till 23:00 kommer alla hus vara spelytor och behöver därför vara IN-lajv dagtid. Nattetid mellan 23:00-07:00 råder husfrid och det är okej att sova i en modern sovsäck om den täcks över när husfriden tar slut.

Vapen, rustning & sköldar

Alla typer av vapen ska checkas in och godkännas av arrangörerna innan lajvstart för att få användas under lajvet.

Godkända vapen på lajvet är så kallade boffervapen och krutvapen (såsom musköt eller flintlåspistol). Krutvapen ska låta för att ha effekt men får inte avfyra någon projektil. Vill du skjuta svartkrut så kontakta arrangörerna.

  • Armborst & pilbågar får ha en dragstyrka på max 30 lb (13.6 Kg).
  • Pilar & skäktor skall vara vadderade och konstruerade på ett sätt som inte kan skada personen som blir skjuten på. Pilar och skäktor får enbart användas med det vapen de checkas in med.
  • Krutvapen har ett säkerhetsavstånd på 3 meter i alla riktningar. Det är upp till skytten att ansvara för att detta efterlevs. Innan ett krutvapen avfyras skall skytten tydligt ropa “Skott kommer!”, alternativt “Skott kommer, miss!”.
  • Rustning och sköldar ger inga spelmekaniska fördelar på lajvet utan det är upp till varje enskild spelare att bedöma om utrustningen hade skyddat eller inte. Specifik utrustning gör inte att någon tål fler eller färre träffar innan de behöver spela på skada.
  • Sköldar ska ha vadderade kanterna och godkännas vid incheckning.
  • Din rustning ska inte ha vassa kanter, taggar eller andra delar som kan fastna eller skada andra.

Att använda magi eller gudomlig kraft

Under lajvet används två kodord för att representera att magi eller gudomlig kraft används. Dessa är arcana för magi och divinas för gudomlig kraft. 

Säger någon arcana eller divinas som första ordet i en mening, lyssna på vad de säger och spela ut deras instruktioner efter bästa förmåga. Tänk på att spela upp magikerna och mirakelanvändarna!

Exempel:
“Arcana, dina fötter fryser fast i marken”
“Divinas, du känner dig plötsligt väldigt modig.”

Magi- och mirakel-metasystem skickas ut till berörda spelare via mejl innan lajvet.

Strid & läkning av skador

Strid

Att bli skadad gör ont. I en strid är det upp till dig som spelare att avgöra hur din karaktär hade reagerat på en träff och efter hur många träffar som försätter dig ur ett stridbart skick. Om du blir skadad behöver du uppsöka någon form av sjukvård för att kunna påbörja en läkningsprocess.

En erfaren soldat i full plåtrustning tål förmodligen fler träffar än en otränad bybo. Spela gärna på skillnaden i vapentyp och träff. En stor stridshammare orsakar förmodligen krosskador, till skillnad från en dolk som orsakar skärsår.

Slå aldrig på känsliga kroppsdelar såsom huvud, hals och skrev.

Ingen strid får förekomma inomhus. Är ni inomhus och vill eskalera en verbal konflikt till väpnad konflikt kan du lägga en hand på ditt vapen och fråga om ni inte ska “ta det utomhus”, eller liknande.

Monster och andra magiska varelser kan ha skydd mot vanliga vapen. Slår du på någon som inte går ner av ett vanligt vapen finns det en annan lösning på problemet, backa och tänk efter.

Läkning

Blir du träffad i en strid blir du skadad. Välj själv hur du spelar på skadan men tänk på vad som är passande utifrån hur du fick skadan. Om du inte får hjälp fortsätter du vara skadad. För att sluta vara skadad behöver du genomgå en läkningsprocess.

För att påbörja läkningsprocessen behöver du antingen:

  • Uppsöka en läkekunnig.
  • Dricka en alkemisk läkebrygd.

När läkningsprocessen påbörjats tar det minst sex (6) timmar att bli tillräckligt återställd för att kunna slåss igen.

Ett annat sätt att bli av med en skada är att uppsöka en Caedux eller Paladin som med sin gudomliga kraft kan överföra din skada till sin egen kropp. Du blir då helt återställd.

Karaktärsdöd

En karaktär kan endast dö om spelaren godkänner det och om en arrangör bedömer att karaktären spelats på ett sådant sätt att karaktären bör dö). Om du vill att din karaktär skall dö på lajvet, planera det tillsammans med arrangörerna.

Metatekniker

Bränn mina brev

När du har läst ett brev, eller annat dokument, och inte behöver det längre ska det läggas i öppna spisen inne i stora salen (även känd som värdshuset i Berghem) så länge som den inte är tänd. Rent IN är det för att breven ska brännas upp när brasan tänds, men i metatekniken är det för att breven ska kunna spridas. Snokande spioner eller nyfikna tjänare får ta ETT brev var om dagen ur öppna spisen. Om det ligger brev kvar där när brasan ska tändas skall dessa läggas bredvid öppna spisen.

Som en humla

Det gäller att dölja sina motiv och att inte bli för starkt associerad med en eller annan grupp. För att undvika att förknippas för starkt med den ena eller den andra parten måste en ädling vid hovet röra sig som en humla mellan olika blomklasar. Detta vill vi inkorporera som en ettikettssak vid Taronnes hov för att undvika att grupperna blir för låsta och bara sitter och pratar sinsemellan. Bjud in vem som helst och besök många olika grupper – även dina fiender.

Trafikljuset

Under lajvet använder vi oss av ett verbalt färgbaserat system för att kommunicera samtycke och styra intensitet i en scen. På lajv kan det hända att man hamnar i situationer som är helt oplanerade eller lite tuffare än en tänkt sig från början. Detta system finns för att lättare kunna kommunicera om hur en själv och ens motspelare mår. Fråga “Färg?” i takt med att spelet trappas upp. Det går alltid att signalera utan att någon frågat. Kommer någon lite för nära i en scen går det alltså utmärkt att säga “Gult” för att markera att hen måste backa. 

Kom ihåg att det finns ett gemensamt ansvar för att se till så att alla mår bra och scenen är lagom intensiv. Det är alltid okej bryta spelet om du känner att du behöver det.

Färgerna är:

Grön: Detta är en bra nivå.

Gul: Vi behöver inte avbryta spelet men tona ner.

Röd: Avbryt spelet!

Kulsystemet

Varje dag kan du gå till templet och be till en av gudarna och dela med dig av lite av din kraft. Bönen ska vara riktad till en av gudarna och härröra till deras områden, och får gärna vara av den något längre och personligare sorten. Genom din tro stärker du gudomen du ber till.

Kraftöverföringen symboliseras av att du plockar 1 kula ur den stora skålen och lägger i en liten skål tillhörande den gud du bett till. Ber du till en Inevecti lägger du en kula i den guds skål som Inevectin är upphöjd under. 

Dessa kulor kan sedan användas av mirakelutövarna i deras ceremonier för att få mer gudomlig kraft.
Det går givetvis bra att be flera gånger om dagen, men du får enbart flytta 1 kula 1 gång per dag.

Kulorna går inte att “lagra” på kroppen, utan ska enbart flyttas mellan skålarna om de inte används i ceremonier. Det är inte okej att stjäla kulor.